Aandacht en veiligheid staan bij ons centraal; de kracht van een klein kindcentrum. Op Kindpark Boekel vind je drie basisscholen, met elk hun eigen kwaliteiten. Een van de scholen is Kindcentrum De Regenboog. 'We zijn een kleinschalige school, en dat zien we als een groot voordeel', zegt Marieke Engels, leerkracht groep 1/2.

Op KC De Regenboog kent iedereen elkaar. Marieke: 'We kennen alle ouders en alle kinderen. Om elkaar te leren kennen, organiseren we regelmatig groepsdoorbrekende activiteiten waarbij kinderen uit verschillende groepen samenwerken. Ook spelen alle kinderen tegelijkertijd buiten en zijn er gezamenlijke vieringen. Het is mooi om te zien hoe jongere en oudere kinderen met elkaar omgaan.'
Deur is altijd open
Op De Regenboog is het contact met ouders open en laagdrempelig. 'De lijntjes met ouders zijn kort. We hebben aan het begin van het schooljaar een startgesprek om elkaar te leren kennen, daarna plannen we een vervolggesprek op maat. Tussendoor staan we altijd voor ouders klaar als er iets is om samen te bespreken. De deur staat altijd open.'
Anders = ok
Kinderen mogen op De Regenboog echt zichzelf zijn. 'We helpen kinderen zich te ontwikkelen naar hun beste ik. Ik vind het fijn om in de praktijk te zien dat een kind ook écht anders mag zijn dan de rest. Er zitten bijvoorbeeld kinderen op school die door ziekte of beperking wat extra zorg of hulpmiddelen nodig hebben. Voor de andere kinderen is dat heel normaal. En daar wordt ook heel open met elkaar over gepraat in de klas.'
Dezelfde taal
Wat de open communicatie ondersteunt, is het praktische model naar de principes van de transactionele analyse dat in alle groepen gebruikt wordt. Het team volgde een training voor volwassenen, maar zag daarin ook kansen voor kinderen. 'Als wij merken dat er tussen kinderen iets speelt waardoor een kind zich niet ok voelt of de ander niet ok vindt, dan bespreken wij aan de hand van het 'ok-venster' wat er gebeurt. Dat bewustzijn leert kinderen op sociaal vlak zelf hun problemen op te lossen. Het is de bedoeling dat dit steeds meer de 'taal' wordt die binnen de hele school wordt gesproken.'
Op De Regenboog is het contact met ouders open en laagdrempelig. 'De lijntjes met ouders zijn kort. We hebben aan het begin van het schooljaar een startgesprek om elkaar te leren kennen, daarna plannen we een vervolggesprek op maat. Tussendoor staan we altijd voor ouders klaar als er iets is om samen te bespreken. De deur staat altijd open.'
Anders = ok
Kinderen mogen op De Regenboog echt zichzelf zijn. 'We helpen kinderen zich te ontwikkelen naar hun beste ik. Ik vind het fijn om in de praktijk te zien dat een kind ook écht anders mag zijn dan de rest. Er zitten bijvoorbeeld kinderen op school die door ziekte of beperking wat extra zorg of hulpmiddelen nodig hebben. Voor de andere kinderen is dat heel normaal. En daar wordt ook heel open met elkaar over gepraat in de klas.'
Dezelfde taal
Wat de open communicatie ondersteunt, is het praktische model naar de principes van de transactionele analyse dat in alle groepen gebruikt wordt. Het team volgde een training voor volwassenen, maar zag daarin ook kansen voor kinderen. 'Als wij merken dat er tussen kinderen iets speelt waardoor een kind zich niet ok voelt of de ander niet ok vindt, dan bespreken wij aan de hand van het 'ok-venster' wat er gebeurt. Dat bewustzijn leert kinderen op sociaal vlak zelf hun problemen op te lossen. Het is de bedoeling dat dit steeds meer de 'taal' wordt die binnen de hele school wordt gesproken.'
