Actieve werkvormen op KC Octopus maken rekenen weer leuk

Hoe zorgen we voor meer betrokkenheid bij de kinderen tijdens de rekenles? Daar weet KC Octopus uit Boekel het antwoord wel op. Met hun rekenmethode mogen de schermpjes vaker in de kast en komt er pen en papier tevoorschijn. 'De kinderen zijn nu veel actiever en meer betrokken tijdens de les'.

Vooraf dacht het team: gaan de kinderen de computers niet missen? Maar volgens intern begeleider Simone Mulders en leerkracht groep 8 Annemijn van Lindenberg geven kinderen juist aan dat ze het fijn vinden om op papier te kunnen rekenen. Dankzij de actieve werkvormen tijdens de rekenles wordt er veel overlegd en samengewerkt. Annemijn: 'Kinderen doen actief mee en zijn enthousiast tijdens de rekenles. We houden de instructies bewust kort en actief zodat ze minder lang hoeven te luisteren en meer zelf doen.'
Eigenaarschap
Bij deze rekenmethode hebben kinderen meer eigenaarschap over hun eigen leerproces. Annemijn: 'Na een korte instructie bepalen kinderen zelf of ze nog extra moeten oefenen of de verdieping in kunnen. We geven kinderen de kans om dat zelf te ontdekken.' Simone: 'Door ze meer eigenaarschap te geven, vergroten we de betrokkenheid, hun welbevinden en zelfvertrouwen.'

Succeservaring
Annemijn vindt het belangrijk dat kinderen succeservaringen hebben tijdens het rekenen. 'Als kinderen zelf constateren dat ze de stof goed beheersen, dan werkt die succeservaring motiverend. Daarnaast bespreken we vooraf samen het doel van de les. Na afloop voelt het weer als een succesmomentje als we dat doel hebben behaald.'

Rekenlabs
Het afgelopen jaar is KC Octopus ook meer aandacht gaan schenken aan het proces van rekenen. Simone: 'Het gaat niet puur om de uitkomst van een som, maar meer: hoe kom je eraan, kun je dat uitleggen? En: wat is het nut van rekenen? Ook dat zorgt voor meer betrokkenheid.' De rekenlabs sluiten daarbij aan. Annemijn: 'Tijdens de rekenlabs passen we rekenen toe in praktijksituaties. Zo kreeg groep 8 de opdracht om hun eigen smoothie samen te stellen en moesten ze zelf de verhoudingen berekenen. We merken dat praktijkopdrachten die aansluiten bij hun belevingswereld de betrokkenheid verhogen. Zo maken we rekenen extra leuk en betekenisvol.'