'Als intern begeleider in de opvang focus ik op wat een kind nodig heeft'

Intern begeleiders in het basisonderwijs zijn heel gebruikelijk. Zij ondersteunen kinderen en leerkrachten in hun ontwikkeling. Bij GOO werkt een intern begeleider die zich alleen op het jonge kind in de kinderopvang richt. 'Een unieke positie, die ervoor zorgt dat ik vol kan focussen op wat deze kinderen nodig hebben.'

Femke Janszen werkt als intern begeleider met kinderen van 0 tot 4 jaar op drie opvanglocaties in Laarbeek: De Raagten en Beekrijk in Beek en Donk en Klimop in Aarle-Rixtel. Femke: 'Het grootste gedeelte van mijn werk is meekijken op de groepen. Dat komt vaak vanuit een hulpvraag van een pedagogisch professional en ouders, als bijvoorbeeld de taal-, spraak- of andere ontwikkeling van het kindje moeilijker op gang komt. Of als de ontwikkeling juist wat sneller gaat en het kind wat extra uitdaging nodig heeft.'

Groei

Als intern begeleider denkt Femke mee over het aanbod van cursussen en zorgt ze ervoor dat het team zich blijft ontwikkelen. 'Samen met het team zet ik acties uit om een groep of een kind zo goed mogelijk te helpen. Iedere hulpvraag vraagt een andere aanpak. Omdat ik mijn volle focus op het jonge kind heb, heb ik ook echt de tijd om een kind of een groep te observeren. Daarop maak ik samen met de pedagogisch professional een plan van aanpak voor de groep en coach ik het team. Daarna kijken we of het voldoende is of dat er nog iets extra's nodig is. Vaak zien we daarna een mooie groei bij de kinderen. Dat is het allerleukste van mijn werk: dat je met een paar kleine aanpassingen al een groot verschil kunt maken voor kinderen'.



Pedagogisch coach

Naast intern begeleider is Femke ook pedagogisch coach. 'Als pedagogisch coach ondersteun en coach ik de pedagogisch professionals zodat zij hun werk nog beter kunnen doen. Dit doe ik vanuit ons visiekader jonge kind en vanuit een hulpvraag. De grootste uitdaging in mijn functie? Om onze mensen op de groep zo te coachen dat we met kleine acties die we uitzetten grote veranderingen zien bij kinderen.'

Korte lijnen

In haar werk heeft Femke ook intensief contact met ouders en externe partijen, zoals het consultatiebureau. Die geeft bijvoorbeeld een VVE-indicatie uit, als een kind wat extra aandacht nodig heeft. Daar gaan de pedagogisch professionals met de kinderen - individueel of in kleine groepjes - mee aan de slag. 'Het mooie van mijn positie is dat ik heel makkelijk de lijntjes kort kan houden met alle betrokkenen. Daardoor hebben we met zijn allen veel beter in beeld wat een kind nodig heeft. Door nauw samen te werken kunnen we sneller onze gezamenlijke doelen bereiken.'

Doorgaande lijn

Ook onderhoudt Femke korte lijnen met de basisscholen die verbonden zijn aan de kinderopvanglocaties waar ze werkt. 'We willen dat kinderen een zo soepel mogelijke overstap kunnen maken naar de basisschool. Het is fijn dat ik in mijn functie veel contact heb met intern begeleiders van die scholen. We informeren elkaar en maken gebruik van elkaar expertise. Samen creëren we een soepele doorgaande lijn voor de kinderen, zodat ze een fijne start maken op de basisschool.'