'KC Berglaren op ontdekkingstocht bij het vormgeven van het Daltononderwijs'

Vorig schooljaar is KC Berglaren begonnen met onderwijs volgens de Daltonprincipes. Dat proces voelt als een avontuurlijke reis. Nicole Emonds, leerkracht groep 8 van Kindcentrum Berglaren, zegt: 'We voelen en krijgen de ruimte om dat avontuur aan te gaan, samen met het team, de kinderen en ouders.'

Nicole merkt dat ze met de kernprincipes van het Daltononderwijs nog beter aansluiten bij de behoeftes van de kinderen in een veranderende maatschappij. Nicole: 'Belangrijke pijlers van het Daltononderwijs zijn zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Als leerkracht is het soms even wennen om de kinderen meer zelfstandigheid te geven. Ik merk nu, dat ik daardoor meer ruimte heb om ze verder te begeleiden en te coachen. Zo kunnen we het onderwijs veel waardevoller invullen. Ik vind het mooi om te zien dat je kinderen met deze manier van lesgeven nog meer tot ontwikkeling kunt laten komen.'

Units

Anders dan voorheen is dat er groepsoverstijgend wordt gewerkt in units. Nicole: 'Binnen die units wordt veel samengewerkt; een andere belangrijke pijler van het Daltononderwijs. Er zijn werkplekken gecreëerd op de gang en in de aula, waar zelfstandig kan worden gewerkt. De kinderen zijn actiever en gemotiveerder door zelf ervaringen op te doen.'

Wereldtalent

Sinds vorig jaar doet groep 8 nieuwe ervaringen op met het programma Wereldtalent. Nicole: 'De kinderen onderzoeken verschillende beroepsgroepen tijdens gastlessen met mensen uit de praktijk. Zo gingen we eind vorig jaar naar het gemeentehuis in het kader van een project over de verkiezingen. Ze hebben daar zelf een partij opgericht en hebben samen problemen onderzocht. Zo leren ze dus in het klein hoe dit in de maatschappij gaat.'

Groei

Nicole ziet het afgelopen jaar als een waardevol leerproces voor het team samen met de kinderen, ouders en onderwijsprofessionals. 'Als je kijkt naar de periode tussen nu en een jaar geleden, zie je echt een hele mooie groei. Ze zeggen wel: "bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen". Zo is het ook met kinderen. Een mooi avontuur.'