Een presentatie en een heuse verkiezing gingen vooraf aan de samenstelling van de leerlingenraad van De Bakelaar. Uit elke klas van de groepen 6, 7 en 8 is er een kind gekozen om de oren, ogen en stem van het kindcentrum te zijn. Noah (10) en Isa (11) zijn twee van de zes kinderen die deel uitmaken van de leerlingenraad.
Ideeënbus
Noah: 'We hebben hier een ideeënbus waar kinderen een briefje in kunnen doen met een idee om de school leuker te maken. Die briefjes lezen we als we bij elkaar komen met de leerlingenraad en dan kijken we of we daar iets mee kunnen doen. Dat vind ik het leukste aan de leerlingenraad: dingen bedenken.' Isa: 'Wat ik heel leuk vind, is als je iets bedenkt en het ook echt wordt uitgevoerd. Dat er echt naar ons geluisterd wordt.'
Brigadiers
Voorbeelden? Isa: 'Er waren te weinig brigadiers bij ons op school. Toen dachten we: we gaan zelf een filmpje maken om meer brigadiers te vinden. Dit filmpje is toen via het ouderportaal naar de ouders verstuurd en zo zijn er nieuwe brigadiers gevonden. Toen we een keer een cheque hadden gewonnen, mochten wij bepalen wat we met dat geld gingen doen. Daarmee hebben we leermiddelen voor de rekenles gekocht.'
Noah: 'We hebben hier een ideeënbus waar kinderen een briefje in kunnen doen met een idee om de school leuker te maken. Die briefjes lezen we als we bij elkaar komen met de leerlingenraad en dan kijken we of we daar iets mee kunnen doen. Dat vind ik het leukste aan de leerlingenraad: dingen bedenken.' Isa: 'Wat ik heel leuk vind, is als je iets bedenkt en het ook echt wordt uitgevoerd. Dat er echt naar ons geluisterd wordt.'
Brigadiers
Voorbeelden? Isa: 'Er waren te weinig brigadiers bij ons op school. Toen dachten we: we gaan zelf een filmpje maken om meer brigadiers te vinden. Dit filmpje is toen via het ouderportaal naar de ouders verstuurd en zo zijn er nieuwe brigadiers gevonden. Toen we een keer een cheque hadden gewonnen, mochten wij bepalen wat we met dat geld gingen doen. Daarmee hebben we leermiddelen voor de rekenles gekocht.'
Aandacht
Isa en Noah vinden het belangrijk dat er een leerlingenraad bestaat die aandacht geeft aan wat kinderen zelf belangrijk vinden. Noah: 'Andere kinderen vertellen ons hun ideeën en wij werken die verder uit.' Isa: 'Wij denken anders dan meesters en juffen: als wij bijvoorbeeld iets niet snappen met rekenen, dan verzinnen we daar zelf iets op. Het is superleuk om echt dingen te mogen beslissen.'
Isa en Noah vinden het belangrijk dat er een leerlingenraad bestaat die aandacht geeft aan wat kinderen zelf belangrijk vinden. Noah: 'Andere kinderen vertellen ons hun ideeën en wij werken die verder uit.' Isa: 'Wij denken anders dan meesters en juffen: als wij bijvoorbeeld iets niet snappen met rekenen, dan verzinnen we daar zelf iets op. Het is superleuk om echt dingen te mogen beslissen.'