Maandenlang is de tuingroep bezig geweest met de voorbereidingen. En nu is de tuin van KC Beekrijk in Beek en Donk dan echt klaar. Een prachtig nieuw speelplein met veel groen en toestellen van natuurlijke materialen is het resultaat. 'Ons uitgangspunt was een natuurlijke en avontuurlijke speeltuin waarin we onze kinderen prikkelen om nét een stapje verder te zetten.'
De oude toestellen waren echt aan vervanging toe. De speciaal daarvoor opgerichte tuingroep, met daarin pedagogisch medewerkers als vertegenwoordiger van elke leeftijdsgroep, heeft samen gekeken naar een ideale invulling van de tuin. Anja Jansen, pedagogisch medewerker bij KC Beekrijk, mocht samen met collega's Peggy, Janneke en Carly het ontwerp bepalen. 'We hebben veel aandacht besteed aan het ontwerpen van een duurzame tuin waarin de kinderen hun eigen spel kunnen bedenken. En die geschikt is voor kinderen van alle leeftijden.'
Risicovol spel
Het tuinontwerp is gemaakt vanuit de pedagogische gedachte van risicovol spel. Anja: 'Dat betekent dat we kinderen uitdagen om dingen te proberen die ze nog niet kunnen. Het is vooral veel oefenen en zelf doen. Daarin nemen ze een klein risico, zonder dat het gevaarlijk is uiteraard. Je ziet een kind soms twijfelen: kan ik dat wel? Vervolgens zie je het kind stralen van trots als het gelukt is. Daar leert het kind van en het versterkt het zelfvertrouwen.'
Ontwikkeling
Bij het ontwerp van de tuin is rekening gehouden met de ontwikkeling van kinderen. De babygroep speelt vooraan, de peuters ertussenin en aan de achterkant spelen de oudste kinderen. Anja: 'De kinderen mogen spelen waar ze willen, maar de tuin is zo bedacht dat de grotere kinderen wat meer door de achterkant van de tuin worden aangetrokken, zodat ze niet tussen de baby's aan de voorzijde gaan ravotten. Kinderen die nog onzeker zijn vinden voldoende uitdaging aan de voorzijde. Naarmate ze meer durven gaan ze - zo is het idee - vanzelf de rechterkant op om te ontdekken wat er nog meer is.'
Samen
Nu de tuin een paar dagen in gebruik is, is duidelijk te zien dat kinderen van verschillende leeftijden elkaar opzoeken. Anja: 'Je ziet dat deze tuin, veel meer dan de oude, uitnodigt tot interactie. Kinderen kijken naar elkaar en leren van elkaar. Ze helpen elkaar ook. Ze dagen elkaar ongemerkt uit en leren samen te werken. Die interactie is mooi om te zien.'
Opening
Vorige week werd de speeltuin feestelijk geopend. Kinderen en hun ouders waren uitgenodigd om het doorknippen van een lintje bij te wonen. De kinderen genoten van het buitenspelen en een lekker ijsje. Hoewel er nog een paar punten op de wensenlijst staan - zoals extra groen en een apart stukje tuin voor de baby's waar zij vrij en veilig kunnen spelen - is de tuingroep al trots op het resultaat. 'Voor ons is het niet zomaar een speeltuintje', zegt Anja. 'Het is ontworpen vanuit onze visie op pedagogiek. Daarbij hielp onze jarenlange ervaring in de kinderopvang ons de juiste keuzes te maken.'
Het tuinontwerp is gemaakt vanuit de pedagogische gedachte van risicovol spel. Anja: 'Dat betekent dat we kinderen uitdagen om dingen te proberen die ze nog niet kunnen. Het is vooral veel oefenen en zelf doen. Daarin nemen ze een klein risico, zonder dat het gevaarlijk is uiteraard. Je ziet een kind soms twijfelen: kan ik dat wel? Vervolgens zie je het kind stralen van trots als het gelukt is. Daar leert het kind van en het versterkt het zelfvertrouwen.'
Ontwikkeling
Bij het ontwerp van de tuin is rekening gehouden met de ontwikkeling van kinderen. De babygroep speelt vooraan, de peuters ertussenin en aan de achterkant spelen de oudste kinderen. Anja: 'De kinderen mogen spelen waar ze willen, maar de tuin is zo bedacht dat de grotere kinderen wat meer door de achterkant van de tuin worden aangetrokken, zodat ze niet tussen de baby's aan de voorzijde gaan ravotten. Kinderen die nog onzeker zijn vinden voldoende uitdaging aan de voorzijde. Naarmate ze meer durven gaan ze - zo is het idee - vanzelf de rechterkant op om te ontdekken wat er nog meer is.'
Samen
Nu de tuin een paar dagen in gebruik is, is duidelijk te zien dat kinderen van verschillende leeftijden elkaar opzoeken. Anja: 'Je ziet dat deze tuin, veel meer dan de oude, uitnodigt tot interactie. Kinderen kijken naar elkaar en leren van elkaar. Ze helpen elkaar ook. Ze dagen elkaar ongemerkt uit en leren samen te werken. Die interactie is mooi om te zien.'
Opening
Vorige week werd de speeltuin feestelijk geopend. Kinderen en hun ouders waren uitgenodigd om het doorknippen van een lintje bij te wonen. De kinderen genoten van het buitenspelen en een lekker ijsje. Hoewel er nog een paar punten op de wensenlijst staan - zoals extra groen en een apart stukje tuin voor de baby's waar zij vrij en veilig kunnen spelen - is de tuingroep al trots op het resultaat. 'Voor ons is het niet zomaar een speeltuintje', zegt Anja. 'Het is ontworpen vanuit onze visie op pedagogiek. Daarbij hielp onze jarenlange ervaring in de kinderopvang ons de juiste keuzes te maken.'