De stap naar de kleuterschool stelt hier niet veel voor

De peuters van Linda en Miranda uit Elsendorp gaan 'naar school'. Niet echt natuurlijk, maar dat is hoe de peuteropvang van KC De Dompelaar bij hen thuis wordt genoemd. De peuteropvang is op De Dompelaar zo verweven met het onderwijs, dat de peuters er echt helemaal bij horen. 'Opvang en onderwijs zijn hier echt één en dat voel je.'

Bij de ingang zwaait Linda nog even naar haar oudere dochter als ze haar peuter Luuk (2 ½) naar de peuteropvang brengt. De kleuters gaan naar links, de peuters naar rechts. 'Ideaal dat ik ze tegelijkertijd weg kan brengen', zegt Linda. 'Ook leuk is dat Luuk tegelijkertijd aan dezelfde thema's werkt als zijn oudere broer en zus op school. De peuters mogen overal aan meedoen: vieringen, gymlessen door een vakdocent, voorleesontbijt, optredens en schoolreisjes. Ze lopen echt al een beetje mee met de onderbouw. Dat vind ik echt een groot voordeel.'



Kleine stap naar de kleuterschool
Miranda, moeder van Guus (net 3), merkt dat de overgang voor deze peuters die naar de kleuterklas gaan veel kleiner is. Zo ging dat namelijk ook bij haar oudste twee. 'Ze kennen de juffen en de grotere kinderen al omdat ze zoveel samen doen. In plaats van rechtsaf gaan ze dan linksaf. Heel vanzelfsprekend, alsof ze nooit anders hebben gedaan.' Linda had dezelfde ervaring met haar oudere kinderen: 'Als je een vrolijk kind achterlaat bij de peuteropvang, ga je zelf ook fijn met een gerust hart naar huis of naar het werk.'
Extra aandacht
Het zoontje van Miranda kreeg onlangs vanuit het consultatiebureau een verwijzing voor logopedie en VVE: voorschoolse en vroegschoolse educatie. De pedagogisch medewerkers van De Dompelaar zijn daarin geschoold en geven extra aandacht aan zijn spraakontwikkeling. Miranda: 'Ze werken goed mee om zijn spraak te stimuleren. Guus krijgt hier de extra aandacht die hij nodig heeft. Soms wordt hij apart genomen om samen een boekje te lezen of kaartjes te benoemen. Fijn dat hiervoor ruimte is en dat ze hier de kennis en ervaring hebben om hem vooruit te helpen in zijn ontwikkeling.'